Atkins – og det nye Atkins

Vi har nu i flere år tænkt over, hvad vi spiser – så vidt muligt undgået sukker, hvide ris, hvid pasta, brød osv. – og det har betydet mange tabte kilo. Ingen af os trænger som sådan til at tabe os nu, men der er lige de der ekstra kilo for mit vedkommende på maven, som er svære at slippe af med. Og hvad gør man så? Jeg har kastet min lidenskab over Zumba, som jeg nu har dyrket 3 gange om ugen siden februar, og det har givet mig flot toning på kroppen, så intet at klage på der.

Nu skal de sidste kilo på maven væk, og vi har besluttet at prøve ”The new Atkins”. Hvad går det så ud på? Der har jo været meget kritik af den gamle Atkins, som bl.a. gik på for lidt fibre i maden og for få grøntsager. Det råder den nye Atkins kur bod på – og vi er friske på at prøve.

Da vi går en del ud og spiser, kan vi ikke følge kuren 100%, så jeg forventer ikke at tingene går helt så stærkt, hvilket også er helt OK. Følg med her på bloggen med tips og madforslag, måske endda opskrifter på Atkins mad.

Principperne i Atkins diæten

Når du spiser færre kulhydrater og får dine fibre fra primært grøntsager med et højt fiberindhold, brænder din krop fedt af i stedet for kulhydrater som det primære brændstof.

Når du spiser fødevarer, som består primært af protein, fedt og fiber, producerer din krop langt mindre insulin. Og når de kulhydrater, du indtager, er i form af high-fiber  fødevarer, der konverteres til glucose relativt langsomt, holdes blodsukkeret konstant, og det samme gør dit energiniveau.

Den nye Atkins er inddelt i 4 faser. Ikke alle behøver at starte i fase 1, hvis man fx ikke har brug for at tabe sig så meget. Største vægttab opnås i fase 1, som er en kick-start. Fase 1 bør vare minimum 2 uger. Og kan sagtens vare måneder, hvis du har brug for at tabe dig meget. Fase 2 er vedvarende vægttab.  Fase 3 og 4 er vedligeholdelse.

Spis gerne fire eller fem små måltider.

Spis gerne mager protein, men sørg så for samtidig at få fx olivenolie over din salat, så du får dit indtag af fedt dækket. Men husk protein til hvert måltid.

Når du følger Atkins, bør du også se på netto kulhydrater. Det gør du ved at trække det totale indhold fibre fra kulhydrater – og dette giver dig netto kulhydrater.

Du behøver ikke at tælle kalorier, men du skal selvfølgelig tænke dig om. Generelt bør kvinder få mellem 1500-1800 kalorier pr. dag og mænd mellem 1800-2200 kalorier per dag.

Undgå tilsat sukker, stivelse og transfedt

Det var så basic teori på den nye Atkins diæt. Vi har allerede prøvet et par opskrifter, og der er meget at glæde sig til 🙂

 
44