Er du også vild med snacks og chips – og træt af, at de er så usunde? Her er løsningen til dig, og den er både nem, sund og ekstremt lækker: Lav dine egne chips af grønkål!

Grønkål er sundt som bare pokker – sprængfyldt med vitaminer og gode sager. Bitterstofferne i grønkål har i undersøgelser vist sig at kunne sænke indholdet af usundt fedt i blodet. Samtidig er kålen særdeles fiberrig, hvilket også kan gavne dit hjerte-karsystem, da fibre forhindrer dit blod i at optage fedt. Grønkål har desuden vist potentiale til at beskytte mod kræft i bl.a. tarmen.

Du kan lave de lækreste chips af grønkål på ingen tid, og de smager sindssygt godt som tilbehør eller bare som en hyggelig snack.

Faktisk kan du tune opskriften med det eller de krydderier, du kan lide. Nogle gange laver jeg dem med lidt chili drysset over – andre gange med lidt røget paprika. Kun din fantasi sætter grænsen for, hvad du kan krydre dem med. Hvidløg for eksempel.

Og det bedste af det hele? Du kan spise alle dem, du vil. Jo flere, du spiser – jo sundere bliver du. Det er da snacks, der er til at holde ud 🙂

God appetit!

Chips af grønkålPrep time: 10 minsCook time: 15 minsTotal time: 25 minsChips af grønkålSummaryFantastisk velsmagende og meget, meget sunde chips, som du kan lave selv på ingen tid.
5
8
    Ingredients
  • 1 bundt Grønkål
  • 1 spsk Olivenolie
  • 1 tsk Salt (Havsalt)
    Directions
  1. Vask kålen.
    Skær stammerne væk.
    Riv bladene, så de er i “mundfuldsstørrelse”
    Put dem i en skål og vend dem med salt og olivenolie
    Spred dem ud på en bageplade (eller flere) dækket med bagepapir
    Sæt dem i en 175 grader varm ovn – ca. 10-15 minutter
    Bladene skal begynde at blive brune – men de må ikke blive brændte
    Nyd dem som en snack eller som tilbehør

Calories per serving: 58

Smag:Rating